Trendy w druku i projektowaniu 2020: personalizacja i bezpieczeństwo danych

Posted by:Marta Wujda Posted on:6 grudnia 2019 Comments:0

W druku zaznacza się trend personalizacji – może nie na poziomie konkretnego odbiorcy, ale bardzo małych ich grup. Krótkie serie materiałów dopasowanych do wąskiego grona odbiorców to sposób na wyróżnienie tych konsumentów i pokazanie, jak firma o nich dba.

W przygotowaniu tak mocno spersonalizowanych materiałów sprawdzają się elastyczni providerzy druku cyfrowego – drukarnie internetowe. To w nich można składać zamówienia już na bardzo małe nakłady, realizowane na profesjonalnych cyfrowych maszynach drukarskich. W takich warunkach można uzyskać wysoką jakość wydruków, podkreślającą wyjątkowość oferty.

Czym jest personalizacja?

Podręczniki do zarządzania uczą nas, że personalizacja to dostosowanie określonego elementu marketing mix: ceny, produktu, komunikatu reklamowego, sposobu dystrybucji do indywidualnych potrzeb klienta.

Personalizacja istniała w biznesie od dawna, ale nie stosowano jej często ze względu na wysokie koszty. Rzemieślnik w średniowieczu tworzył personalizowany produkt dla bogatego klienta, ale zajmowało mu to tak dużo czasu, że wykluczało masową produkcję. Ta ostatnia była możliwa dzięki fabrykom, które jednak stanowiły przeciwieństwo personalizacji: masowy produkt, identyczny dla każdego.

Dopiero rozwój internetu sprawił, że historia zatoczyła koło, a personalizacja znowu nabrała rozpędu. Zaczęły z niej korzystać globalne firmy. Nike stworzył internetową platformę Nike ID, na której użytkownik mógł zindywidualizować cechy kupowanych butów, a Volvo platformę umożliwiającą pełną konfigurację samochodu.

Takie platformy pozwoliły gromadzić coraz więcej informacji o zachowaniach klientów. Z czasem te potężne zbiory danych zaczęto analizować, by w ten sposób zarządzać relacjami z klientami. Konsumenci coraz chętniej udostępniają dane o swoich zachowaniach ze smartfonów, lecz także lodówek, urządzeń typu smartwatch, a nawet żarówek podłączonych do sieci.

Personalizacja w drukarni internetowej

Jest jeszcze inny sposób, w jaki personalizacja dotyka branżę poligraficzną. Aby właściwie zarządzać relacjami z klientami, trzeba mieć:

  • dużą wiedzę o nich,
  • uprzednio przygotowane wzory komunikacji.

Także i pod tym względem uprzywilejowane są drukarnie internetowe. Gromadzą one dane na jednej platformie i integrują je z platformami generowania leadów czy podtrzymywania relacji.

Zbieranie danych o klientach

Takie podmioty już teraz troszczą się o kolejną istotną kwestię, podnoszoną przez wielu ekspertów – cyberbezpieczeństwo. Bezpieczeństwo przechowywania informacji będzie coraz bardziej ważkie przy wyborze dostawcy usług. Konsumenci są ostrożni, więc doświadczone firmy e-commerce tym bardziej inwestują w zabezpieczenia danych. Takie jak narzędzia i technologie, które pozwalają uniknąć sytuacji takich jak wyciek danych poufnych albo osobistych.  

Dla drukarni internetowych, które jak każdy poważny gracz e-commerce zarządzają informacjami o klientach, historią ich relacji z firmą czy innymi danymi gromadzonymi z wielu źródeł, wszystkie te sprawy są oczywiste.

Jesteśmy drukarnią z nowoczesnymi maszynami, która jest przy tym cyfrową platformą biznesową. Drukujemy wizytówki, katalogi, kalendarze czy ulotki. Kojarzymy również z klientami firmy, które chciałyby rozszerzyć swoją ofertę i sprzedawać produkty poligraficzne. Otrzymują od nas najkosztowniejsze elementy biznesu online związane z zarządzaniem relacjami z klientami.

To przede wszystkim sklep internetowy Chroma.pl, czyli oprogramowanie do prezentowania, konfigurowania i zamawiania wizytówek, ulotek, plakatów, kalendarzy i innych produktów poligraficznych. Dostarczamy również wsparcia działu obsługi klienta oraz konsultantów technicznych. W ten sposób firmy zyskują nowy kanał dystrybucji i mogą tworzyć spersonalizowaną ofertę dla swoich nowych klientów.

Podsumowanie: jeśli personalizacja wydaje Ci się terminem równie popularnym, co niezrozumiałym, pamiętaj, że jej zastosowanie nie wymaga nie wiadomo jakich nakładów pieniężnych. Wystarczy znaleźć doświadczone firmy e-commerce. Takie, które przez latach zdobyły doświadczenie i zaufanie lojalnych klientów.

Kategoria