3 największe zalety personalizacji w druku internetowym

Posted by:Marta Wujda Posted on:1 kwietnia 2019 Comments:0

Personalizacja produktów ułatwia nam codzienne decyzje, które podejmujemy na zakupach. Sprawia, że otrzymujemy produkty lepiej dopasowane do naszych potrzeb. Także tych dotyczących druku online.

1. Łatwość konfiguracji druku

Tym, którzy szukają konkretnych udogodnień, druk internetowy zapewnia popularne w e-commerce narzędzia: od prostego wyszukiwania po automatyczne powiadomienia. Produkty można łatwo konfigurować – tu historia marketingu zatoczyła koło. Jeszcze sto lat temu Henry Ford osiągnął sukces w produkcji aut dlatego, że zrezygnował z personalizacji. Czasochłonne wytwarzanie produktu na miarę przez rzemieślnika zastąpił masową produkcją dla każdego.

To podejście zaczęło się zmieniać w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, gdy rozwój technologii pozwolił połączyć zalety personalizacji z przystępnością i atrakcyjną ceną możliwą przy dużej skali. Można produkować masowo, ale w wielu różnych wariantach wybieranych przez klienta. Jednym z pierwszych przykładów była internetowa platforma Nike ID, na której użytkownik mógł zindywidualizować cechy kupowanych butów. Kolejny przykład, platforma internetowa Volvo, pozwala na pełną konfigurację samochodu.

2. Szeroki wybór spośród siedemdziesięciu kategorii produktów drukowanych

Teraz agencje reklamowe, organizatorzy targów, małe firmy na cyfrowej platformie drukarni Chroma mogą wybierać spośród siedemdziesięciu różnych kategorii produktowych: od popularnych, jak wizytówki, kalendarze, katalogi czy plakaty, przez gadżety i koszulki, aż po bardziej specjalistyczne, jak druki wielkoformatowe, roll-upy, bannery.

Mają również możliwość personalizacji wydruków, czyli np. druku imiennych zaproszeń, biletów z numeracją, kopert adresowanych do konkretnych odbiorców. Wydruk dziesiątek różnych materiałów z tak szerokiej gamy produktów to nic innego jak kompleksowość sklepu internetowego – model, na którym opiera się nasza drukarnia, budując swoją przewagę.

Taka liczba kategorii i produktów stwarza możliwość tysięcy konfiguracji i parametrów wydruku. Automatyzacja zamówień zapewnia z kolei dużą skalę działalności, to zaś ogranicza koszt wydrukowania jednego produktu i obniża ceny końcowe. Klienci chętnie wybierają więc zestawy, np. wizytówki, kalendarze plus teczki ofertowe.

3. Większa dostępność dla nowych klientów

Prowadzenie drukarni internetowej to model biznesowy oparty na trzech elementach. Pierwszym są inwestycje w technologie IT, które sprawiają, że bariera wejścia jest wysoka i w związku z tym takie usługi oferuje tylko kilka firm w Polsce.

Z oprogramowaniem wiąże się drugi element, czyli szybkość i łatwość zamawiania online z dowolnego miejsca. Trzeci element to szerokość oferty, która obejmuje druk zarówno ulotek, plakatów czy katalogów, jak i materiałów, które nie są tradycyjnie kojarzone z drukiem – nośników wielkoformatowych czy gadżetów, jak koszulki i kubki.

Ta masowa personalizacja (ang. mass customization) przyciąga pełne spektrum klientów: od wielkich korporacji aż po agencje reklamowe. Są też nowi przedsiębiorcy, którzy muszą wyróżnić się na rynku i zbudować wyraziste zasoby marki, a nie mają dużego budżetu. Chcą więc szybko wydrukować trochę wizytówek, ulotek i plakatów.

Technologie cyfrowe, tak jak we wszystkich innych branżach, zapewniają w poligrafii większą płynność i tym samym poprawiają funkcjonowanie rynku. Płynność zwykle uznawana jest za termin stricte finansowy, a w rzeczywistości dotyczy każdego systemu naczyń połączonych. W technologii jej odpowiednikiem jest skala. Można to opisać sformułowaniem: „więcej oznacza bardziej różnorodnie”.

Dzięki temu drukarnie internetowe mogą pracować na skalę niedostępną dla tradycyjnych, analogowych drukarni. Niskie ceny, szybkość i rozległa oferta przyciągają na rynek chętnych, którzy wcześniej z tego rodzaju usług nie korzystali.

Kategoria