Trendy w druku i projektowaniu 2020: zrób to sam: od minimalizmu po uproszczony design

Posted by:Marta Wujda Posted on:27 grudnia 2019 Comments:0

Poprzednio omawiany na blogu trend, czyli DYI (zrób to sam), harmonijnie łączy się z ostatnią częścią cyklu „Trendy w druku i projektowaniu 2020”. Mówi się, że „prostota jest kluczem do prawdziwej elegancji” i że „mniej znaczy więcej” (ang. less is more). W nadchodzącym roku taki design będzie szczególnie pożądany.

Druk potrzebny jest i małym biznesom, i wielkim korporacjom. Nie każdy może jednak pozwolić sobie na doskonałego grafika – czasem firma nie ma żadnego. Może korzystnie będzie więc postawić na trend minimalizmu. Trwa on już kilka lat i pozwala na tworzenie eleganckich projektów przy minimum zaangażowanych środków. Minimalizm przełamuje barierę wynikającą z konieczności zaangażowania grafika o wysokich kompetencjach.

Minimalizm jako wzornictwo i strategia

Minimalizm to utrzymanie przestrzeni prostej, przejrzystej i nieprzeładowanej. Twórcy tego kierunku w sztuce operują uproszczoną bryłą i podstawowymi kształtami. Paleta barw jest często monochromatyczna, kolor używany jest jako akcent. To sprawia, że odbiorca bardziej koncentruje się na precyzji wykonania.

Minimalizm, który swoje korzenie ma w sztuce i architekturze, od dawna wpływa na bliskie biznesowi wzornictwo przemysłowe. Jeden z najsłynniejszych przykładów minimalizmu jako strategii biznesowej to Apple.

Firma Steve’a Jobsa tak projektowała swoje produkty, że czyste linie i brak ozdobników stały się jej wyróżnikiem. Każdy produkt Apple przypomina inny, nawet jeśli należy do zupełnie innej kategorii produktowej. Kupując iPhone’a, widzimy podobną minimalistyczną stylistykę, jak w MacBooku czy iTunes oraz podobne detale. Spójny design sprawia, że jeden produkt sprzedaje kolejne. 

Drukowanie online: projektuj, konfiguruj, zamawiaj

Firma będzie wyglądać dużo bardziej profesjonalnie, gdy porzuci bogactwo form i kolorów na rzecz prostoty wizualnej. W procesie takiego upraszczania, które bynajmniej nie jest zubażaniem (wszak less is more), pomagają szablony i konfiguratory.

To one pozwalają wybierać spośród dostępnych opcji takie, które umożliwią osiągnięcie pożądanego efektu. Dzięki różnorodnym opcjom do wyboru znika bariera, którą odczuwa się w obliczu konieczności przygotowania materiałów drukowanych przy braku głębszej znajomości tematu. W dobrze opracowanym konfiguratorze wszystko jest widoczne jak na dłoni.

Oferujemy dostęp do wzorników, a także druk niewielkich nakładów i darmową dostawę każdego produktu. Nawet jeśli nie masz całkowitego przekonania do swojego projektu, możesz zamówić mały nakład i sprawdzić, czy zamysł dobrze wyglądający na ekranie udało się przenieść na papier. 

Doskonale korespondują z tym trendy w designie na 2020 rok wymieniane przez Adobe. Zwłaszcza Handmade Humanism zakładający tworzenie projektów tak, by wyglądały jak zrobione ręcznie.

Minimalizm musi być prosty, ale nie musi być nudny

Minimalizm to podejście do projektowania materiałów drukowanych, w którym poszczególne elementy kompozycji uproszczone są do niezbędnego minimum. Nic nie jest dodawane dla pustego efektu. Siłą projektu jest wtedy atrakcyjność formy i użytych materiałów. Druk może być przejrzysty  i  prosty, ale nie musi być nudny.

Ci zaś, którzy mniej ufają swoim zdolnościom, mogą zawsze argumentować, że również są na czasie. Wybrali po prostu trend wabi sabi, czyli zamierzonej niedoskonałości.

Minimalizm łączy się także z poprzednim trendem 2020 roku, czyli DYI. W obu chodzi o ograniczenie się: umiar zamiast gromadzenia coraz to nowych przedmiotów. Daje to wrażenie ponadczasowości, którą Coco Chanel zdefiniowała następująco: „moda przemija, a styl pozostaje”.

Pamiętaj, że minimalistyczny design to nie tylko pojedynczy projekt. W tej stylistyce możesz utrzymać swoje wizytówki, kalendarze, katalogi czy wystrój biura. Słowem: całą identyfikację wizualną. Jeśli zaś sprzedajesz produkty w kategorii związanej z designem, estetyką, emocjami, takie jak odzież, gadżety technologiczne, meble, akcesoria, także one mogą być zaprojektowane elegancko, bez ozdobników. W ten sposób w 2020 roku minimalizm może stać się Twoją strategią biznesową.

Kategoria