Projektowanie plakatów dla wydarzeń kulturalnych i artystycznych

Posted by:Redaktor Chroma Posted on:27 lipca 2023 Comments:0
Projektowanie plakatów dla wydarzeń kulturalnych i artystycznych

Chcesz zachęcić do przyjścia na występ artystyczny, spektakl teatralny czy obejrzenia nowej wystawy w muzeum? Pomoże Ci w tym kampania promocyjna online i offline, a szczególnie ponadczasowe papierowe plakaty. Dzięki nim zwrócisz uwagę przechodniów i przekażesz najważniejsze informacje dotyczące wydarzenia. Spraw, aby bilety rozchodziły się, jak świeże bułeczki – dowiedz się, jak zaprojektować plakat dla eventów kulturalnych lub artystycznych!

Jak przygotować plakat dla wydarzeń kulturalnych i artystycznych?

Przygotowywanie plakatu rozpocznij od wybrania formatu – do wyboru są mniejsze rozmiary od A3 lub B3, aż po bardziej okazałe typu A1, A2, B2 lub B1. Dlaczego tak ważne jest to, żebyś zaczął od ustalenia formatu? Dzięki temu określisz ilość miejsca, jaką możesz wykorzystać na treści, zdjęcia czy elementy graficzne. Łatwiej też określisz rozmiar obrazków oraz tekstów, aby były proporcjonalnie dopasowane do wielkości plakatu.

Pamiętaj, że rozmiar plakatu wpływa również na konieczność wybrania wyższej rozdzielczości – wtedy unikniesz nieestetycznych pikseli i rozmyć.

Masz już ustalony format plakatu? Zatem przejdź do dalszych etapów tworzenia plakatu dla wydarzeń kulturalnych!

Napisz treści, które znajdą się na plakacie

Plakaty mają zarówno zachęcać do wzięcia udziału w wydarzeniu kulturalnym, jak i przekazać najważniejsze informacje. Najważniejsze będzie zapisanie takich danych jak:

  • data, godzina i miejsce, gdzie odbędzie się event;
  • cena za wstęp;
  • gwiazdy i znane osoby, które pojawią się podczas eventu;
  • program wydarzenia. 

Podczas dodawania treści na projekt plakatu kieruj się zasadą hierarchicznego myślenia. Zgodnie z tą regułą na samej górze powinny znaleźć się najważniejsze informacje. Koniecznie zadbaj też o ich wyróżnienie przy pomocy innego fontu, pogrubienia lub innego koloru. Dodatkowe opisy mogą być nieco mniejsze i znajdować się u dołu plakatu, aby nie odwracały uwagi od kluczowych treści.

Profesjonalnie wykonane plakaty wydarzeń kulturalnych i artystycznych często mają wypunktowania, slogany, a także tzw. white space – czyli wolne przestrzenie ułatwiające szybkie przyswojenie informacji.

W widocznym miejscu plakatu musi też znaleźć się wezwanie do działania, czyli komunikat, który pomoże w realizacji celu marketingowego. Świetnie sprawdzą się hasła typu: „Przyjdź na spektakl!”, „Odwiedź stronę www wydarzenia!” lub „Zarezerwuj bilet!”.

Wykorzystaj wyraziste kolory

Kolory mają ogromną moc, dlatego podczas projektowania plakatów na wydarzenia artystyczne bądź kulturalne zdecyduj się na wyraziste barwy. Z ich pomocą skutecznie przyciągniesz uwagę odbiorców – szczególnie jest to ważne, jeśli w pobliżu znajdzie się więcej plakatów. Postaw na żywe, głęboko nasycone, a nawet neonowe kolory. Oczywiście wykorzystane barwy muszą też nawiązywać do motywu lub tematu wydarzenia, a także do oczekiwań odbiorców. 

Jeśli chcesz zareklamować wieczorny spektakl baletowy lub koncert muzyki poważnej, to pstrokate kolory mogą być odebrane jako tandetne. Wtedy lepiej sprawdzi się połączenie czerni i złota bądź czerwieni oraz zastosowanie na plakacie uszlachetnień takich jak lakier Drip Off lub lakier High Gloss UV. Takie wykończenie zagwarantuje spektakularny efekt!

Czy to oznacza, że powinieneś całkiem zrezygnować z bieli i stonowanych odcieni? Wiele zależy od charakteru wydarzenia, ale pamiętaj o tym, że neutralne kolory zlewają się z otoczeniem, a tym samym są mniej efektywne.

Dodaj elementy graficzne do plakatu – to klucz do sukcesu

Choć treść jest bardzo ważna, to jednak najistotniejszymi elementami są grafiki, zdjęcia i obrazki – to właśnie one najskuteczniej zachęcają do zakupu biletu. Pamiętaj, że zanim odbiorca zapozna się, chociaż z jedną linijką tekstu, to już w jego wyobraźni ukształtuje się jakaś opinia na temat wydarzenia. Odpowiadają za to grafiki. 

Podczas projektowania plakatów dla wydarzeń kulturalnych i artystycznych pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:

  • spraw, aby styl wszystkich materiałów reklamowych był spójny;
  • na górze plakatu dodaj logo organizatora wydarzenia;
  • skup się na jednym, głównym motywie graficznym, który nawiązuje do tematyki wydarzenia np. na wizerunku baletnicy, gdy plakat dotyczy występu baletowego;
  • unikaj przesady i nadmiernej liczby zdobień – plakat musi być czytelny.

Zamów wydruk testowy

Chcesz, by plakaty wyglądały perfekcyjnie? Przemyślany projekt to nie jedyny aspekt, który ma na to wpływ, bo ogromne znaczenie ma też jakość wydruku i papieru. Dlatego, zanim zamówisz większy nakład, zdecyduj się na wydruk testowy. Wtedy dowiesz się, czy plakat wygląda dokładnie tak, jak chcesz. W razie potrzeby możesz później wprowadzić delikatne zmiany np. zwiększyć rozmiar fontów lub wybrać inne uszlachetnienie. W ten sposób unikniesz niepotrzebnych błędów i zyskasz perfekcyjnie wykonane plakaty dla wydarzeń kulturalnych lub artystycznych.

Kategoria