Jak zaprojektować dobrą ulotkę wyborczą?

Posted by:Marta Wujda Posted on:23 września 2019 Comments:0

Ulotkom wyborczym brakuje zalet wyborczych spotów telewizyjnych, jak ruch i dźwięk. Dlatego konieczna jest dobra jakość papieru i druku. To ona pozwala skutecznie dotrzeć do wyborcy z przekazem kandydata do potencjalnych wyborców. Oto kilka porad, jak zaprojektować dobrą ulotkę wyborczą.

Możliwości sztabów wyborczych ogranicza kampanijny budżet. Owszem, kandydaci z czołowych miejsc list wyborczych dysponują dużymi środkami. Pozostali kandydaci takiego komfortu jednak nie mają, nie mówiąc już o tych najmłodszych i mniej znanych politykach, którzy dopiero rozpoczynają karierę.

Kreatywność to nie wszystko, ważna jest też jakość druku

Co mogą zrobić tacy kandydaci? Muszą szukać kreatywnych rozwiązań będących spoiwem całej kampanii i nadających się do realizacji w różnych punktach styku z odbiorcą. Wciąż niezawodną formą dotarcia są ulotki, które dają możliwość komunikowania się z wyborcami zrozumiałym dla nich językiem. Myśląc o idei kreatywnej, nie można oczywiście zapominać o podstawach, czyli odpowiednim zaprojektowaniu materiałów od strony technicznej.

Projektując materiały promocyjne, należy zadać sobie podstawowe pytania:

  • Na co odbiorca powinien zwrócić uwagę?
  • Jakie informacje chcemy przekazać w pierwszej kolejności?
  • Co powinno zostać zapamiętane?

Elementy plakatu powinny zostać ułożone w odpowiedniej hierarchii pod względem wielkości, kształtu, koloru czy wolnej przestrzeni wokół elementów.

Nasza drukarnia oferuje gotowe szablony graficzne. Wszystkie dostępne są w niskich nakładach, co umożliwia wybór dostosowany do strategii komitetu wyborczego.

Kontekst druku wyborczego

Format danego materiału, na przykład ulotka składana lub baner, powinny być tak dobrane, aby najlepiej eksponowały promowany komunikat. Obszerny tekst o programie wyborczym nie powinien znaleźć się na banerze, który odbiorca zobaczy jedynie przez chwilę podczas spaceru lub w czasie jazdy. Pamiętajmy o kontekście, w którym dany materiał będzie prezentowany, i dostosujmy do niego treść.

Kompozycja ulotki powinna przykuwać uwagę. Szablony opracowano w kilku wersjach kolorystycznych, aby można było wybrać ten, który pasuje do kolorystyki zaaprobowanej przez komitet wyborczy. Wszystkie skontrastowano z białym, co sprawia, że kompozycja jest bardziej wyrazista. Najważniejsze jest odpowiednie zdjęcie: to ono buduje kontakt między kandydatem i wyborcami. Do tego imię i nazwisko kandydata napisane odpowiednio dużym fontem.

Na stronie drukarni Chroma dostępne są darmowe projekty graficzne ulotek w różnych formatach: DL, A3, A4, A5, A6. Są też plakaty, banery, kalendarzyki listkowe, wizytówki. Wszystkie skonstruowane z myślą o wyraźnym eksponowaniu promowanego komunikatu.

Drukarnia oferuje także usługę direct mailing. Warto zwrócić szczególną uwagę na kontekst, w którym znajdzie się przesyłany materiał. Wyborca, który dostanie do skrzynki list od kandydata, musi zobaczyć druk zaprojektowany zupełnie inaczej niż plakat oglądany przez moment w czasie jazdy samochodem albo tramwajem.

Wyrazisty motyw graficzny, wyrazista historia

To uniwersalne podstawy, ale czasem warto postawić na coś wyjątkowego, na przykład wyrazisty motyw graficzny. W czasach, gdy większość odbiorców nie ma czasu na czytanie tekstu na ulotce, może to być nawet lepszym rozwiązaniem. I znowu inspiracją będzie popkultura i reklama.

Agencja brandingowa Id29 zbudowała kampanię premiery siódmej części książkowej serii o Harrym Potterze wokół jednego estetycznego układu typograficznego. Nadawał się on do wykorzystania w różnych kanałach: zarówno na plakatach i ulotkach, jak i w internecie. Wszędzie wystarczyło rzucić okiem, żeby wiedzieć, że chodzi o „Harry’ego Pottera i Insygnia Śmierci”.

Współczesne dobrze zaprojektowane ulotki wyborcze w większości przypadków zrezygnowały ze stosowania długich tekstów. Dzisiejsze kampanie wyborcze opierają przekaz kandydatów na pobudzającym emocje i silnie oddziałującym obrazie. Pamiętajcie, że wyborca łatwiej zaakceptuje lakoniczność niż zbyt długi tekst.

Kategoria